Miejski Zakład Komunikacji w Ostrowie Wielkopolskim to ważne przedsiębiorstwo transportowe, które pełni kluczową rolę w regionalnym systemie komunikacyjnym. Jego zadaniem jest zapewnienie efektywnych usług lokalnego transportu zbiorowego, które są niezbędne dla mieszkańców oraz odwiedzających to miasto.
Zakład ten nie tylko obsługuje tereny samego Ostrowa Wielkopolskiego, ale również rozciąga swoją działalność na przyległe gminy, co przyczynia się do większej dostępności i wygody podróżowania dla obywateli. Działalność Miejskiego Zakładu Komunikacji ma istotne znaczenie w tworzeniu zintegrowanego systemu transportowego, który wspiera zarówno codzienne życie mieszkańców, jak i rozwój regionu.
Historia
W dniu 23 grudnia 1959 roku miało miejsce historyczne wydarzenie, które zainaugurowało działalność ostrowskiej komunikacji miejskiej. Została ona uruchomiona przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, które zainstalowało pierwsze cztery linie autobusowe w mieście.
W krótkim czasie, bo już w 1968 roku, liczba linii wzrosła do dziesięciu, co świadczy o rosnącym zapotrzebowaniu na transport publiczny w regionie. Przełomowym momentem w historii ostrowskiego MZK był rok 1996, kiedy to do floty dołączyły nowoczesne autobusy niskopodłogowe, które znacząco poprawiły komfort podróży.
Na początku nowego millenium, 1 stycznia 2013 roku, wprowadzono innowacyjny system Ostrowskiego Biletu Elektronicznego. W wyniku tej zmiany w komunikacji miejskiej zainstalowano nowatorskie kasowniki, a w marcu tego samego roku całkowicie wycofano tradycyjne papierowe bilety miesięczne, co przyczyniło się do uproszczenia procesu zakupu biletów.
Zaledwie rok później, na największych przystankach, zaczęły pojawiać się elektroniczne tablice informacyjne z rozkładami jazdy, co umożliwiło pasażerom dokładniejsze planowanie podróży. Historia ostrowskiej komunikacji nabrała jeszcze bardziej innowacyjnego charakteru w 2017 roku, kiedy to rozpoczęto testy pierwszych w województwie autobusów elektrycznych. Te nowoczesne pojazdy są zasilane energią pozyskiwaną z biomasy, wytwarzanej w Ostrowskim Zakładzie Ciepłowniczym.
Ten rok przyniósł także inny ważny element – na ulicach Ostrowa zaczęły funkcjonować rowery miejskie, promując ekologiczne formy transportu. W kolejnych latach, w 2019 roku, rozpoczęto montaż biletomatów zarówno w autobusach, jak i na pięciu kluczowych przystankach. Tego samego roku otwarto również Centrum Przesiadkowe, które stało się centralnym punktem dla większości linii autobusowych oraz pełniło funkcję lokalnego dworca autobusowego.
Linie autobusowe
Linie regularnie kursujące w 2024 roku
W nadchodzącym roku, mieszkańcy i korzystający z transportu w Ostrowie Wielkopolskim będą mogli skorzystać z różnych linii autobusowych, które zapewnią wygodę oraz dostępność pod różnymi względami.
- 1 — topola Wielka – janków Przygodzki – sosnowa – dwernickiego,
- 2 — pruślin pętla – topola mała – janków przygodzki – przygodzice,
- 4 — wańkowicza – wysocko wielkie – wysocko małe – smardów,
- 5 — nowa krępa piekarnia – raszków – janków zaleśny,
- 5B — kaliska bank – raszków – koryta,
- 6 — bema cmentarz – wtórek – sadowie,
- 7 — lotnicza poznańska – wysocko małe – wysocko wielkie – sadowie,
- 8 — bema cmentarz – komuny paryskiej,
- 9 — pruślin – zacharzew,
- 10 — dwernickiego – komuny paryskiej,
- 11 — nowa krępa piekarnia – gorzyce wielkie las,
- 12 — bema cmentarz – topola wielka,
- 13 — zacharzew – janków dworzec PKP,
- 14 — przeskok – limanowskiego wenecja – kwiatków,
- 15 — przygodzice – kuźnia – chruszczyny,
- 16 — centrum przesiadkowe – janków przygodzki szkoła,
- 22 — centrum przesiadkowe – zacharzew – gorzyce wielkie – topola mała – centrum przesiadkowe,
- 25 — komuny paryskiej – zacharzew,
- C — centrum przesiadkowe – komuny paryskiej – galeria ostrovia – reymonta – centrum przesiadkowe,
- K-1 — centrum przesiadkowe – krotoszyn,
- M — centrum przesiadkowe – nowe skalmierzyce – kalisz (funkcjonuje od 1975 roku),
- P — centrum przesiadkowe – pleszew.
Linie zawieszone i historyczne
Kursujące w XXI wieku
W ostatnich latach kilka linii zostało zawieszonych, co miało swoje odzwierciedlenie w zmianach w lokalnym transporcie. Oto najważniejsze z nich:
- linia nr 18 (ostróW wielkopolski – wielowieś – zamość – grabów nad prose) kursowała do końca 2023 roku,
- linia nr 20 (lotnicza – psary – nowe skalmierzyce) kursowała do końca 2022 roku,
- linia nr 21 (lotnicza – gałązki wielkie) działała od 3 stycznia do końca 2022 roku,
- linia nr 3 (komuny paryskiej – wańkowicza) funkcjonowała od 1 listopada 2019 do 4 maja 2020,
- linia nr 29 (przygodzice – górecznik PKP – antonin – ludwików – dębnica – górecznik PKP – przygodzice) kursowała do 31 sierpnia 2021.
W 1980 roku jako oddział Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Kaliszu
Warto również wspomnieć o liniach, które działały w przeszłości, gdyż były one ważnym elementem komunikacyjnym regionu. Oto ich spis:
- 1 — lamki – zacharzew – krotoszyńska – ppr – wrocławska – kuźnia zntk – janków przygodzki PKP,
- 2 — pruślin – grabowska – rynek – partyzancka – odolanowska – topola mała – topola wielka,
- 3 — janków przygodzki PKP – wrocławska – sienkiewicza – konopnickiej – limanowskiego – piaski – karski – kołłątajew – lewków – kwiatków,
- 4 — dziągwy – sienkiewicza – partyzancka – wiosny ludów – nowotki – manifestu lipcowego – szkolna,
- 5 — moszczanka – raszkówek – raszków – walentynów – pogrzybów – przybysławice – jaskółki – radłów – radłowska – krotoszyńska – ppr – chopina – kaliska – nowa krępa (oraz kaliska – grabowska – pruślińska),
- 6 — młyńska – krotoszyńska – ppr – chopina – kaliska – grabowska – pruślin – wtórek – sadowie – parczew – zmyślona – sieroszewice,
- 7 — dworzec PKP – sienkiewicza – rynek – gimnazjalna – wysocka – kamienna – wysocko małe – wysocko wielkie – (smardów),
- 8 — franklinów – szczygliczka – poznańska – krotoszyńska – sienkiewicza – chopina – gimnazjalna – nowotki – manifestu lipcowego – szkolna,
- 9 — dworzec PKP – głogowska – wrocławska – janków przygodzki – topola wielka,
- 10 — szkolna – manifestu lipcowego – nowotki – obrońców pokoju – rynek – partyzancka – odolanowska – rejtana – bema (lub centrala rybna),
- 11 — wysocka – gimnazjalna – rynek – sienkiewicza – odolanowska – gorzycka – gorzyce wielkie,
- 12 — dworzec PKP – głogowska – wrocławska – przygodzice – (strugi – antonin),
- 13 — centrala rybna – rejtana – bema – krotoszyńska – rynek – partyzancka – kościuszki – 1 maja – (wrocławska – janków przygodzki PKP – wysocka małe),
- 14 — chłapowskiego – sowińskiego – krotoszyńska – konopnickiej – limanowskiego – nowotki – wrocławska – zmp – parkowa – staroprzygodzka – zębców,
- 15 — daniszyn – łąkociny (świeligów) – lamki – zacharzew – krotoszyńska – ppr – chopina – kaliska – nowa krępa,
- 16 — dziągwy – rynek – partyzancka – odolanowska – topola mała – topola wielka – janków przygodzki – przygodzice,
- 17 — ppr – raszkowska – krotoszyńska – zacharzew – lamki – świeligów,
- 18 — szkolna – wtórek/wodna,
- M — dworzec PKP – głogowska – chopina – kaliska – czekanów – fabianów – skalmierzyce – kalisz.
Tabor
W ostrowskim Miejskim Zakładzie Komunikacji, autobusy niskopodłogowe stanowią znaczącą część taboru, który jest dostosowany do potrzeb pasażerów. Dla roku 2024 aktualny stan taboru prezentuje się następująco:
Model Pojazdu | Rok Produkcji | Eksploatacja od | Numery Taborowe | Uwaga 1 | Uwaga 2 | Liczba Pojazdów |
---|---|---|---|---|---|---|
MAN NL202 | 1997 | 2006 | 251 | – | – | 1 |
MAN NL223 | 1999, 2001, 2003 | 2001 | 219-222, 239-241, 252 | – | Autobusy numery 239-241 | 8 |
Solaris Urbino 12 II | 2004 | 2004 | 242-244 | – | – | 3 |
Solbus Soltour ST11/I | 2007 | 2007 | 255 | – | – | 1 |
Irisbus Crossway 12M | 2008, 2009 | 2008 | 262, 266 | – | – | 2 |
Solaris Urbino 12 III | 2007–2011 | 2007 | 257, 258, 260, 261, 263-265, 267-280 | – | – | 21 |
Iveco Kapena 65C Urby | 2012 | 2012 | 282 | – | – | 1 |
Solaris Urbino 10 III | 2014 | 2014 | 283 | – | – | 1 |
Solaris Urbino 12 IV | 2017 | 2017 | 288-290 | – | – | 3 |
Solaris Urbino 12 IV Electric | 2017 | 2017 | 291-294 | – | – | 4 |
MAN NL283 Lion’s City | 2019 | 2019 | 295-297 | – | – | 3 |
Solaris Urbino 12 IV FL Electric | 2020 | 2020 | 300-305 | – | – | 6 |
Podsumowanie | Łączna liczba pojazdów | 89.7% | 63.8% | 64 |
Przypisy
- ArkadiuszA. Grząka, MZK likwiduje jedną z linii autobusowych. Nastąpią też zmiany w rozkładzie jazdy [online], Twój Ostrów, 19.12.2023 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- Ostrów Wlkp. MZK Rozkład [online], rozklad.com [dostęp 12.03.2024 r.]
- HISTORIA - Miejski Zakład Komunikacji S.A. w Ostrowie Wielkopolskim [online], 14.02.2022 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- MZK: zmiana rozkładu jazdy - umostrow.pl [online], Urząd Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, 30.08.2021 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- MZK: zmiana rozkładu jazdy - umostrow.pl [online], Urząd Miasta Ostrowa Wielkopolskiego, 30.12.2021 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- Planowane zmiany w rozkładzie jazdy od 02.01.2023 r. - Miejski Zakład Komunikacji S.A. w Ostrowie Wielkopolskim [online], 19.12.2022 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- Rozkład jazdy linii nr 18 (MZK Ostrów Wielkopolski) [online], BIP Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego [dostęp 12.03.2024 r.]
- Urząd Miasta Ostrowa, Komunikat MZK ws. linii nr 3 - umostrow.pl [online], umostrow.pl, 04.05.2020 r. [dostęp 12.03.2024 r.]
- Trol Intermedia / 2ClickShop, Centrum Przesiadkowe oficjalnie otwarte! - umostrow.pl [online], umostrow.pl [dostęp 01.06.2020 r.]
- Trol Intermedia / 2ClickShop, Ostrowska elektromobilność ma już 2 lata - umostrow.pl [online], umostrow.pl [dostęp 01.06.2020 r.]
- Miejski Zakład Komunikacji S.A. w Ostrowie Wielkopolskim - 23.12.2019 r. 60 lat ostrowskiej komunikacji miejskiej [online], mzk-ostrow.com.pl [dostęp 01.06.2020 r.]
- Kalendarium MZK 1959-2014 [online], 2014 [dostęp 01.06.2020 r.]
- MarianM. Kostrzewski, Ostrów i okolice, Poznań: Wojewódzki Komitet Kultury Fizycznej i Turystyki, Wojewódzki Ośrodek Informacji Turystycznej, 1969 r., s. 20.
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe ZAP-Robotyka | Lubawa (przedsiębiorstwo) | Centrum Rozwoju KomunalnegoOceń: Miejski Zakład Komunikacji Ostrów Wielkopolski