Marian Jankiewicz


Marian Jankiewicz, znany również jako Mark Jankiewicz, to postać o szczególnym znaczeniu w historii polskiego lotnictwa. Urodził się 18 stycznia 1923 roku w Ostrowie Wielkopolskim, a jego życie zakończyło się 2 września 2019 roku w Londynie.

Był pilotażowym weteranem, który służył w 315 dywizjonie myśliwskim Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii. W trakcie swojej służby w Polskich Siłach Powietrznych na Zachodzie, awansował do stopnia sierżanta, znanego w języku angielskim jako flight sergeant. Jego kariera lotnicza nie zakończyła się na tym poziomie – jako członek Royal Air Force osiągnął rangę kapitana, w terminologii angielskiej flight lieutenant.

Co więcej, Jankiewicz awansował także w siłach powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich, osiągając stopień majora, czyli squadron leader. Jego życiorys jest dowodem nie tylko na osobiste osiągnięcia, ale również na wkład Polaków w historię lotnictwa wojskowego w XX wieku.

Życiorys

Dzieciństwo i młodość

Marian Jankiewicz swoje pierwsze lata życia spędził w Ostrowie Wielkopolskim, gdzie także rozpoczął edukację. Jego ojciec, Władysław Jankiewicz, sprawował funkcję prezesa Związku Hallerczyków w tym mieście. Niestety, matka Marii, Maria Jankiewicz, z domu Stragierowicz, zmarła w 1938 roku, co miało wpływ na dalszy rozwój jego młodzieńczych lat. Ukończył on Szkołę Powszechną im. Ewarysta Estkowskiego, a w 1935 roku rozpoczął naukę w Gimnazjum Męskim. Rok później, w 1936, przeniósł się do Korpusu Kadetów nr 3 w Rawiczu, gdzie kontynuował edukację aż do momentu wybuchu II wojny światowej.

II wojna światowa

Po upadku Polski w kampanii wrześniowej, Jankiewicz podjął trudną decyzję o ucieczce do Francji, co wymagało od niego przedostania się przez Rumunię. W międzyczasie jego rodzina została wysiedlona z rodzinnego miasta, Ostrowa Wielkopolskiego. W tym trudnym czasie uzyskał wsparcie od niemieckiej rodziny Fischerów, co ułatwiło jego ucieczkę. Niestety, jesienią 1939 roku został zatrzymany przez żołnierzy Armii Czerwonej podczas próby przekroczenia rzeki San.

Pobyt w ZSRR

Po zatrzymaniu, Marian Jankiewicz był więziony w różnych ośrodkach śledczych, w tym w Stanisławowie i Charkowie. Został skazany na 16 lat ciężkich robót na podstawie paragrafu 58 kodeksu karnego ZSRR. Osadzono go w łagrze w Kotłas, gdzie przebywał przez ponad rok, aż w końcu udało mu się uciec. W trakcie swojej ucieczki w 1941 roku spotkał grupę polskich więźniów, którzy po zdobyciu wolności kierowali się w stronę tworzących się oddziałów Armii Andersa. Pod koniec 1941 roku dołączył do formującej się Armii Polskiej na Wschodzie, co zapoczątkowało jego dalszą podróż przez Persję, Indie, a następnie na teren Afryki, aż dotarł do Wielkiej Brytanii.

Służba w PSP w Wielkiej Brytanii

Latem 1943 roku, Marian Jankiewicz rozpoczął szkolenie w ramach Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii w 25 Polskiej Szkole Pilotażu Początkowego w Hucknall. 31 sierpnia 1943 roku odbył swój pierwszy lot na samolocie de Havilland Tiger Moth. W listopadzie 1943 przeniósł się do 16 Polskiej Szkoły Pilotażu Podstawowego, gdzie szkolono go na samolocie Miles Master III. Po ukończeniu szkoleń w czerwcu 1944 roku, został przydzielony do 639 dywizjonu RAF. Od października do grudnia 1944 roku uczęszczał na kurs pilotażu w Polskiej Szkole Myśliwskiej. W grudniu 1944 roku dołączył do dywizjonu 315, gdzie w ciągu pół roku odbył 17 misji bojowych na samolotach typu North American P-51 Mustang III. Większość jego lotów związana była z osłoną wypraw bombowych, w tym na cele w takich miastach jak Świnoujście i Augsburg. Zakończył służbę w dywizjonie 315 15 stycznia 1947 roku.

Kariera powojenna

Po rozwiązaniu Polskich Sił Powietrznych, być świadomy metod działania systemu stalinowskiego, postanowił pozostać w Wielkiej Brytanii, gdzie w marcu 1947 roku zgłosił się do RAF. W tej formacji służył w dywizjonach myśliwskich i bombowych, gdzie zyskał doświadczenie jako pilot doświadczalny i cywilny ferry pilot. Jego kariera wojskowa zakończyła się w czerwcu 1968 roku na stanowisku kapitana. Od 1969 do grudnia 1987 roku był pierwszym polskim pilotem wojskowym w Abu Zabi oraz w siłach powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich. W powietrzu spędził łącznie ponad 11,5 tysiąca godzin, latając na ponad 70 różnych typach samolotów. Jako aktywny pilot wojskowy pozostawał czynny przez 44 lata, kończąc służbę w wieku 64 lat.

Odznaczenia

Marian Jankiewicz, wybitny lotnik, został odznaczony licznymi nagrodami i medalami, które świadczą o jego odwadze i umiejętnościach w trakcie służby wojskowej.

  • krzyż Walecznych (1945) – nadany za szczególne zasługi w 315 Dywizjonie Myśliwskim podczas działań wojennych,
  • medal Lotniczy – przyznany dwukrotnie,
  • odznaka Gold Caterpillar – otrzymana za skok ze spadochronem Irvina po poważnym incydencie podczas akrobacji samolotem Gloster Meteor VII, który miał miejsce 2 kwietnia 1952 roku,
  • medale RAF oraz sił powietrznych Zjednoczonych Emiratów Arabskich.

Życie prywatne

Mężczyzna ten spędzał życie w Londynie, zamieszkując wraz z małżonką Joanną w urokliwej dzielnicy Ealing.

W rodzinie Marian Jankiewicz miał trzech synów, z których najstarszy, Luke, postanowił kontynuować rodzinną tradycję i obecnie pracuje jako pilot w British Airways.

Po zakończeniu jego życiowej wędrówki, spoczął na Cmentarzu Wolvercote w Oksfordzie, gdzie znalazł wieczny spokój.


Oceń: Marian Jankiewicz

Średnia ocena:4.78 Liczba ocen:13