Anna Izabela Brzezińska


Anna Izabela Brzezińska, urodzona 19 lipca 1949 roku w Ostrowie Wielkopolskim, jest uznawaną postacią w dziedzinie psychologii w Polsce.

Jej prace oraz osiągnięcia znacząco wpłynęły na rozwój tej nauki w kraju.

Życiorys

Anna Izabela Brzezińska jest absolwentką psychologii klinicznej z 1972 roku, którą ukończyła na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jej praca magisterska nosiła tytuł: Stabilność obrazu własnej osoby a odporność na stres. W 1976 roku uzyskała stopień doktora na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie jej rozprawa nosiła tytuł: Model elementarza w świetle badań porównawczych, a promotorem pracy był prof. Czesław Kupisiewicz. W roku 1986 Brzezińska uzyskała habilitację na UAM, prezentując pracę na temat Gotowość dzieci w wieku przedszkolnym do czytania i pisania, która zdobyła nagrodę ministerialną. Od 2001 roku jest profesorem zwyczajnym na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza oraz na SWPS w Warszawie.

W swojej karierze akademickiej pełniła wiele ważnych ról. Jest członkiem Komitetu Psychologii PAN, a także kierownikiem Zakładu Psychologii Socjalizacji i Wspomagania Rozwoju w Instytucie Psychologii UAM. Dodatkowo, prowadzi Katedrę Psychologii Rozwoju i Edukacji na SWPS w Warszawie. Wyróżniona została Medalem Komisji Edukacji Narodowej, co świadczy o jej dużym wkładzie w edukację i rozwój psychologii w Polsce.

Zainteresowania

Główne tematy, które przyciągają uwagę badawczą, koncentrują się na różnych aspektach psychologii. W szczególności wyróżniają się następujące obszary:

  • psychologia rozwoju, obejmująca fazy dzieciństwa, dorastania, dorosłości oraz starości,
  • psychologia edukacyjna, skupiająca się na opiece nad małym dzieckiem oraz wczesnej edukacji,
  • edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna,
  • geragogika, jako discipline zajmująca się edukacją osób starszych,
  • kwestie zdrowia publicznego, w tym zjawisko odroczonej dorosłości, starzenia się, niepełnosprawności oraz wykluczenia społecznego,
  • instytucje edukacyjne i ich wpływ na jakość środowiska uczenia się oraz kwestie kształtowania tożsamości ucznia,
  • rola nauczyciela w procesie wspierania rozwoju ucznia.

Wszystkie te kierunki stanowią wielowymiarowe pole badań, które przyczyniają się do zrozumienia złożoności ludzkiego rozwoju oraz wpływu, jaki ma otaczające nas środowisko edukacyjne.

Przypisy

  1. Prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska, [w:] baza „Ludzie nauki” portalu Nauka Polska (OPI PIB) [dostęp 24.05.2019 r.]
  2. a b Prof. dr hab. Anna Izabela Brzezińska. [dostęp 20.01.2012 r.]

Oceń: Anna Izabela Brzezińska

Średnia ocena:4.95 Liczba ocen:14